استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی برای تشخیص صحیح و فوری رتینوپاتی دیابتی

8ژانویه 2019 -  محققان از هوش مصنوعی(AI) برای پشتیبانی از تشخیص فوری رتینوپاتی دیابتی استفاده کردند. رتینوپاتی دیابتی عامل اصلی نابینایی در بزرگسالان است و در مراحل اولیه، تشخیص آن دشوار است، چرا که هیچ نشانه ای از این بیماری، در ابتدا وجود ندارد.با این حال، تشخیص بیماری قبل از آن که بدتر شود برای حفظ  بینایی فرد بسیار مهم است.

به همین دلیل یک تیم از محققان استرالیایی و برزیلی از دانشگاه RMIT تکنولوژی جدیدی را توسعه دادند که از یک الگوریتم پردازش تصویر برای تشخیص مایع بر روی شبکیه استفاده می کند. وجود مایع بر روی شبکیه یک علامت کلیدی از این بیماری چشمی است.

پروفسور Dinesh Kant Kumar، سرپرست این تحقیقات از دانشگاه RMIT، گفت: رویکرد مبتنی بر  AI، نتایجی را ارائه می دهد که درست همانند اسکن های بالینی است، اما بر تصاویر شبکیه مبتنی می باشد. این تصاویر به راحتی با تجهیزات معمولی اپتومتری تهیه می شوند، این روش برای تشخیص سریعتر این بیماری غیر قابل درمان، ارزشمند و ارزان تر است و می تواند زندگی میلیونها نفر که در حال حاضر این بیماری در آنها تشخیص داده نشده است و در معرض خطر از دست دادن بینایی خود هستند را تغییر دهد.

دو نوع از اسکنها (آنژیوگرافی فلوروسین و مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی یا  OCT) در حال حاضر دقیق ترین روش های بالینی برای تشخیص رتینوپاتی دیابتی هستند، اما بسیار پرهزینه می باشند.در عین حال، یک روش جایگزین و ارزان تر برای تجزیه و تحلیل شبکیه در قالب تجهیزاتی به نام دوربین های  fundas، وجود دارد اما کمتر قابل اعتماد است.

محققان در حال تلاش برای پیدا کردن راه هایی برای استفاده ی گسترده تر از تکنیک هوش مصنوعی برای غربالگری بیماران هستند.

پروفسور کومار اضافه کرد: ما می دانیم که تنها نیمی از افرادی که مبتلا به دیابت هستند، معاینات منظم چشمی را انجام می دهند و چشمان یک سوم از آنها هرگز بررسی نمی شود. اما روش های استاندارد طلایی برای تشخیص رتینوپاتی دیابتی تهاجمی یا گران قیمت هستند و اغلب در مناطق دور دست یا کشورهای در حال توسعه، موجود نمی باشند. این باعث می شود که میلیون ها نفر به عوارض قابل پیشگیری و قابل درمان مرتبط با دیابت مبتلا شوند. با توسعه ی بیشتر، تکنولوژی هوش مصنوعی ما توانایی کاهش این بار را دارد. تیم تحقیقاتی در حال مذاکره با شرکای بالقوه برای تولید و پیشبرد این تکنولوژی هستند.

یافته های این تحقیق در مجله"Computers in Biology and Medicine" منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jan/new-ai-technique-accurately-detects-diabetic-retinopathy,-researchers-explain-92415447.html